Dobbeltkommunikasjon:
- Når ord og kroppsspråk ikke samstemmer:
ð mottaker kan bli usikker og forvirret, særlig barn.
- Blir usikre
- Dårlig relasjon mellom barn og BU-arbeider. (Barnet åpner seg ikke, mister tillit til deg)
Berøring:
ð Bekrefter et verbalt budskap
- Viser nærhet og godhet
- Understreker hva vi sier
- Økt selvfølelse hos barnet må alltid tilpasses mottaker (respekter intimsonene)
Stemmeleie:
Stemmen kan fortelle et barn om vi er
- Blide
- Harde
- Myke
- Defensive
- Offensive
- Innby til/stenge samtale
(tempo forteller om vi dårlig tid, er engasjert, triste, lite engasjert)
OPPGAVE 4
Sette ned noen punkter:
· Velge klær - vike litt på prinsippene
· Avlede med å prate om noe barnet liker
· Roa tempo ikke virke stressende
· Oppmuntre til å prøve selv – tilrettelegge så tinge skjer i riktig rekkefølge
· Snakke om hvorfor det er lurt å kle på seg
· Hvordan du formidler det du ønsker å oppnå
· Hvilke signaler vi sender
· Forklare hva, hvorfor
· Hvor er fokuset til den voksne, er det mot barnet eller mot de andre voksne
· Gi barnet anerskjennelse
· Barns medvirkning, har krav til å bli spurt om hva de skal ha på seg
· Barnet for erfare litt, kulde, vått, varmt osv. men innen for visse grenser
KOMMUNIKASJON
verbal | Non – verbal |
dialog | Blikk – ansikt utrykk |
To - veis | Kroppsspråk, dobbel kommunikasjon |
En - veis | Berøring |
Avstand | |
stemmeleie | |
TRYGGHET OG TILLIT
Hva er tillitt?
Tiltro til at den andre:
· Vil meg godt
· Har gode hensikter
· Respekterer meg
· Anerkjenner det jeg sier
· Ikke utleverer/bruker det du har sagt mot deg
Å FORTJENE TILLITT
Som profesjonell yrkesutøver kan man ikke kreve tillitt, men gjøre seg fortjent til å få den
I møte med mennesker kan tillitt:
- Oppstå med det samme
- Bygges opp over tid
Å SKAPE TILLITT
Barn med lav tillitt kan styrke denne gjennom erfaring, for eksempel at barn – og ungdomsarbeideren:
- Er til å stole på
- Ikke spre privat informasjon
- Holde avtaler
- Ikke er uforutsigbar
TILLITT I FORHOLDET
Kan bidra til økt:
- Trygghet hos barnet
- Styrke egen utvikling hos barnet
- Økt selvbilde
DEN GOD SAMTALEN OG SPØRREKYNDIGHET
- Vanlig samtale
- To likeverdige parter
- Snakker etter tur
Om prosessen bryter/endres => temaskifte eller avbrutt samtale
PEDAGOGISK SAMTALE:
- En profesjonell part (bu-arbeider) støtter den andre (barnet)
- Etisk forsvarlig
- Den profesjonelle vil barnet vel
- Forstår sin rolle
MÅL:
Hjelpe barnet/ungdommen i å bruke egne ressurser for å nå sine mål
Oppgave s. 20 – 22 og finn ut hva som:
- Hva fremmer den gode samtalen
- Hva hemmer den gode samtalen
I den god samtalen bruker du åpne spørsmål. Hva – spørsmål er åpne: du spør fordi du ikke vet svaret. Det er ofte godt å følge opp et hva spørsmål med: fortell mer om dette. Hvordan spørsmålet er enda åpnere, inviter den andre til å tenke nytt og fritt. Hvordan - spørsmål viser at den som spør, ikke har laget seg sin egen fasit.
Hvorfor – spørsmål kan hemme samtalen. Hvorfor - spørsmål krever en rasjonell begrunnelse, noe vi ikke alltid har. En som får spørsmålet ” hvorfor vet du ikke hva du søke deg inn på?” kan kanskje føle at ” det burde du ha vist ” hvorfor - spørsmålet kan også føre til at barnet gir deg svar som det vil tilfredsstille deg.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar