søndag 12. september 2010

DOBBEL KOMMUNIKASJON

Dobbeltkommunikasjon:

  • Når ord og kroppsspråk ikke samstemmer:
ð  mottaker kan bli usikker og forvirret, særlig barn.
  • Blir usikre
  • Dårlig relasjon mellom barn og BU-arbeider. (Barnet åpner seg ikke, mister tillit til deg)

Berøring:
ð  Bekrefter et verbalt budskap
  • Viser nærhet og godhet
  • Understreker hva vi sier
  • Økt selvfølelse hos barnet må alltid tilpasses mottaker (respekter intimsonene)

Stemmeleie:
Stemmen kan fortelle et barn om vi er
  • Blide
  • Harde
  • Myke
  • Defensive
  • Offensive
  • Innby til/stenge samtale
(tempo forteller om vi dårlig tid, er engasjert, triste, lite engasjert)

OPPGAVE 4
Sette ned noen punkter:
·         Velge klær - vike litt på prinsippene
·         Avlede med å prate om noe barnet liker
·         Roa tempo ikke virke stressende
·         Oppmuntre til å prøve selv – tilrettelegge så tinge skjer i riktig rekkefølge
·         Snakke om hvorfor det er lurt å kle på seg
·         Hvordan du formidler det du ønsker å oppnå
·         Hvilke signaler vi sender
·         Forklare hva, hvorfor
·         Hvor er fokuset til den voksne, er det mot barnet eller mot de andre voksne
·         Gi barnet anerskjennelse
·         Barns medvirkning, har krav til å bli spurt om hva de skal ha på seg
·         Barnet for erfare litt, kulde, vått, varmt osv. men innen for visse grenser

KOMMUNIKASJON


verbal
Non – verbal
dialog
Blikk – ansikt utrykk
To - veis
Kroppsspråk, dobbel kommunikasjon
En - veis
Berøring

Avstand

stemmeleie






TRYGGHET OG TILLIT
Hva er tillitt?
Tiltro til at den andre:
·         Vil meg godt
·         Har gode hensikter
·         Respekterer meg
·         Anerkjenner det jeg sier
·         Ikke utleverer/bruker det du har sagt mot deg

Å FORTJENE TILLITT
Som profesjonell yrkesutøver kan man ikke kreve tillitt, men gjøre seg fortjent til å få den
I møte med mennesker kan tillitt:
  • Oppstå med det samme
  • Bygges opp over tid


Å SKAPE TILLITT
Barn med lav tillitt kan styrke denne gjennom erfaring, for eksempel at barn – og ungdomsarbeideren:
  • Er til å stole på
  • Ikke spre privat informasjon
  • Holde avtaler
  • Ikke er uforutsigbar

TILLITT I FORHOLDET
Kan bidra til økt:
  • Trygghet hos barnet
  • Styrke egen utvikling hos barnet
  • Økt selvbilde
                                                                                                                                                       
DEN GOD SAMTALEN OG SPØRREKYNDIGHET
  • Vanlig samtale
  • To likeverdige parter
  • Snakker etter tur
Om prosessen bryter/endres => temaskifte eller avbrutt samtale

PEDAGOGISK SAMTALE:
  • En profesjonell part (bu-arbeider) støtter den andre (barnet)
  • Etisk forsvarlig
  • Den profesjonelle vil barnet vel
  • Forstår sin rolle

MÅL:
Hjelpe barnet/ungdommen i å bruke egne ressurser for å nå sine mål

Oppgave s. 20 – 22 og finn ut hva som:
  • Hva fremmer den gode samtalen
  • Hva hemmer den gode samtalen

I den god samtalen bruker du åpne spørsmål.  Hva – spørsmål er åpne: du spør fordi du ikke vet svaret.  Det er ofte godt å følge opp et hva spørsmål med: fortell mer om dette.  Hvordan spørsmålet er enda åpnere, inviter den andre til å tenke nytt og fritt.  Hvordan - spørsmål viser at den som spør, ikke har laget seg sin egen fasit.

Hvorfor – spørsmål kan hemme samtalen.  Hvorfor - spørsmål krever en rasjonell begrunnelse, noe vi ikke alltid har.  En som får spørsmålet ” hvorfor vet du ikke hva du søke deg inn på?” kan kanskje føle at ” det burde du ha vist ” hvorfor - spørsmålet kan også føre til at barnet gir deg svar som det vil tilfredsstille deg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar