KOMMUNIKASJON OG SAMHANDLING
1.9.10
KAPITEL1
Kommunikasjon = toveis formidling av informasjon
Kommunikasjon stammer fra det latinske ordet kommunisere og betyr å gjøre felles
KOMMUNIKASJON
- Binder mennesker sammen ved ord, ansiktsutrykk, avstand, blikk
- Formidler: hvem vi er, hvordan vi oppfatter andre, hvordan vi forstår en situasjon vi er i
KUNNSKAP OM KOMMUNIKASJON KAN BIDRA TIL:
- Utvikling av egne kommunikasjonsferdigheter
- Tilrettelegging for samtaler som bidrar til trygghet og tillit hos den andre
- Bedre veiledning og støtte slik at barn og unge kan utvikle sine kommunikasjonsferdigheter.
KOMMUNIKASJONSPROSESSEN
Består av:
En sender – en mottaker – budskap
Om prosessen forstyrres – kan mottaker misforstå budskapet
SENDER
- Ha et bevist budskap
- Klar oppfatning om hva du vil si – uttrykke seg tydeligere
- Følelser – budskapet kan få en annen form eller styrke, enn hva du hadde tenkt
- Budskapets innhold – er budskapet tilpasset mottaker?
- Alder – tankemessig utvikling, små barn tenker konkret
- Hvor godt kjenner mottaker meg? – lettere og tilpasse en man kjenner
MOTTAKER
Budskapet tolkes ut i fra
· Mottakerens sinn stemning – påvirker tolkningen av budskapet
· Tolkning fra tidligere erfarte budskap – stemmer ikke hva sender prøver og si
· Kroppsspråk – påvirker sender hva sier / holder tilbake
HVA SENDEREN SIER OG HVA MOTTAKEREN FORSTÅR, LIGGER ET STED
MELLOM DISSE MULIGHETENE
- Det senderen mener og si
- Det senderen virkelig sier
- Det mottaker hører
- Det mottakeren tror han eller hun hører
- Det mottakeren mener og svare
- Det senderen tror den andre svarer
TILBAKEMELDING
- Positiv tilbakemelding – kan føre til misforståelser
- Aktiv tilbakemeldinger – riste på hodet, spørsmål
ULIKE FORMER FOR KOMMUNIKASJON
Vi oppfatter ca. 30% av et budskap, gjennom ord – 70% gjennom kroppsspråket
VERBAL KOMMUNIKASJON
Ordet ”verbuen” er latin og betyr ”ord”
Verbal kommunikasjon betyr ”kommunikasjon med bruk av ord” – altså det muntlige språket vårt.
Det er forskjell på ordbruken ut fra hvilken innstilling vi har til samtalen.
Uforståelige faguttrykk kan brukes ”makt” i språket – eks. vinne en diskusjon, bruke ironi
(barn forstår ikke ironi før i tenårene) dette skaper usikkerhet.
DIALOGEN
- Ingen vinner eller taper
- Uenighet respekteres av trygge parter
- Dialogens mål er:
- trygghet/tillitt
- fremme forståelse mellom mennesker
- forstå seg selv bedre
- krever ikke enighet
I DIALOG MED BARN
- tid – til å reflektere med egne synspunkter
- unngå vurdering som kan virke tvilende/negativ – kan øke avstand/motstand
- anerkjennelse og respekt går begge veier
NON-VERBAL KOMMUNIKASJON (KROPPSSPRÅK)
Blikk og ansiktsutrykk
- kommunikasjon med blikk kan vise ovenfor andre om man er:
- - interessert og i møtekommende – sporadisk blikk kontakt – holder samtalen i gang
- - uinteressert – fravær av blikk kontakt – samtalen stopper
- - påtrengende – stirrende blikk kontakt – skaper usikkerhet
BLIKK KAN BRUKES AKTIVT
eks grensesetting - strengt blikk ” nå holder det”
ET AKTIVT BLIKK KAN VÆRE | BRUKES VED: |
Glad blikk | Mestring |
Morsk blikk | Negativ adferd, stress, advarsel Grensesetting, du er observert |
Respons blikk | Se hit, åpent |
Kartleggings blikket | Få oversikten |
Spørsmåls blikk | Hva mener du, hva mente du, hva skjer a.. |
Markerings blikk | |
Skeptisk, overraskelse blikk | |
Sympati blikk | |
| |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar