fredag 3. september 2010

Kapittel 1

KOMMUNIKASJON OG SAMHANDLING
1.9.10

KAPITEL1
Kommunikasjon = toveis formidling av informasjon
Kommunikasjon stammer fra det latinske ordet kommunisere og betyr å gjøre felles

KOMMUNIKASJON
  • Binder mennesker sammen ved ord, ansiktsutrykk, avstand, blikk
  • Formidler: hvem vi er, hvordan vi oppfatter andre, hvordan vi forstår en situasjon vi er i

KUNNSKAP OM KOMMUNIKASJON KAN BIDRA TIL:
  • Utvikling av egne kommunikasjonsferdigheter
  • Tilrettelegging for samtaler som bidrar til trygghet og tillit hos den andre
  • Bedre veiledning og støtte slik at barn og unge kan utvikle sine kommunikasjonsferdigheter.

KOMMUNIKASJONSPROSESSEN
Består av:
En sender – en mottaker – budskap
Om prosessen forstyrres – kan mottaker misforstå budskapet

SENDER
  • Ha et bevist budskap
  • Klar oppfatning om hva du vil si – uttrykke seg tydeligere
  • Følelser – budskapet kan få en annen form eller styrke, enn hva du hadde tenkt
  • Budskapets innhold – er budskapet tilpasset mottaker?
  • Alder – tankemessig utvikling, små barn tenker konkret
  • Hvor godt kjenner mottaker meg? – lettere og tilpasse en man kjenner

MOTTAKER
Budskapet tolkes ut i fra
·         Mottakerens sinn stemning – påvirker tolkningen av budskapet
·         Tolkning fra tidligere erfarte budskap – stemmer ikke hva sender prøver og si
·         Kroppsspråk – påvirker sender hva sier / holder tilbake

HVA SENDEREN SIER OG HVA MOTTAKEREN FORSTÅR, LIGGER ET STED
MELLOM DISSE MULIGHETENE
  • Det senderen mener og si
  • Det senderen virkelig sier
  • Det mottaker hører
  • Det mottakeren tror han eller hun hører
  • Det mottakeren mener og svare
  • Det senderen tror den andre svarer


TILBAKEMELDING
  • Positiv tilbakemelding – kan føre til misforståelser
  • Aktiv tilbakemeldinger – riste på hodet, spørsmål

ULIKE FORMER FOR KOMMUNIKASJON
Vi oppfatter ca. 30% av et budskap, gjennom ord – 70% gjennom kroppsspråket


VERBAL KOMMUNIKASJON
Ordet ”verbuen” er latin og betyr ”ord”
Verbal kommunikasjon betyr ”kommunikasjon med bruk av ord” – altså det muntlige språket vårt.

Det er forskjell på ordbruken ut fra hvilken innstilling vi har til samtalen.

Uforståelige faguttrykk kan brukes ”makt” i språket – eks. vinne en diskusjon, bruke ironi
(barn forstår ikke ironi før i tenårene) dette skaper usikkerhet.

DIALOGEN
  • Ingen vinner eller taper
  • Uenighet respekteres av trygge parter
  • Dialogens mål er:
-          trygghet/tillitt
-          fremme forståelse mellom mennesker
-          forstå seg selv bedre
-          krever ikke enighet

I DIALOG MED BARN
  • tid – til å reflektere med egne synspunkter
  • unngå vurdering som kan virke tvilende/negativ – kan øke avstand/motstand
  • anerkjennelse og respekt går begge veier

NON-VERBAL KOMMUNIKASJON (KROPPSSPRÅK)
Blikk og ansiktsutrykk
  • kommunikasjon med blikk kan vise ovenfor andre om man er:
  • - interessert og i møtekommende – sporadisk blikk kontakt – holder samtalen i gang
  • - uinteressert – fravær av blikk kontakt – samtalen stopper
  • - påtrengende – stirrende blikk kontakt – skaper usikkerhet

BLIKK KAN BRUKES AKTIVT
eks grensesetting - strengt blikk ” nå holder det”



ET AKTIVT BLIKK KAN VÆRE
BRUKES VED:

Glad blikk

Mestring

Morsk blikk
Negativ adferd, stress, advarsel
Grensesetting, du er observert
Respons blikk
Se hit, åpent
Kartleggings blikket
Få oversikten
Spørsmåls blikk
Hva mener du, hva mente du, hva skjer a..
Markerings blikk

Skeptisk, overraskelse blikk

Sympati blikk




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar